Valmennus auttoi lisäämään asiakaslähtöisiä kampanjoita

Algol Pharman myynti- ja markkinointitiimi tiivisti yhteistyötään heille räätälöidyllä valmennuksella. Sen ansiosta yhtiön tuotteita on nyt markkinoitu apteekkien asiakkaille uusilla innovatiivisilla tavoilla.

Terveydenhuoltoalan yritys Algol Pharma asetti valmennukselle tavoitteiksi asiakaslähtöisen myyntitavan kirkastamisen, innovatiivisen aktiviteettitason nostamisen sekä asiakkaan haastamisen.

– Halusimme oppia, miten pystymme ottamaan paremmin huomioon asiakkaan arvot ja kohdistamaan myyntitoimiamme niihin sopiviksi. Lisäksi halusimme parantaa tuotteidemme näkyvyyttä erilaisilla markkinointitoimenpiteillä apteekin asiakkaille. Asettamamme tavoitteet täyttyivät erinomaisesti, kehuu myyntipäällikkö Markko Pietilä Algol Pharmalta.

Pietilän mukaan suurin valmennuksen aikaansaama muutos oli aktiviteettitason nosto paikallisapteekeissa.

– En usko, että tulosta tehdään nopeammin juoksemalla, vaan tekemällä oikeita asioita oikeissa paikoissa. Nimenomaan siihen saimme apua. Vaikka markkinointitoimenpiteet lisääntyivät, emme tinkineet laadusta, ja kuuntelimme aina asiakasta herkällä korvalla, sanoo Pietilä.

Tuoreita ideoita

Terveydenhuoltoalalla markkinat ovat viime vuosina olleet haastavat. Algol Pharma on kuitenkin pystynyt pitämään markkinaosuutensa ja jopa kasvattamaan markkinaosuuksia muutamilla tuotteilla.

Valmennuksen jälkeen Algol Pharma on ideoinut yhdessä asiakkaiden kanssa muun muassa digitaalisen puolen ratkaisuja.

– Halusimme löytää uusia toimintatapoja ja malleja, ja olemme huomanneet, että asiakkaammekin ovat innostuneet niistä. Nämä tuoreet ideat ovat olleet meille suuria askelia, sanoo Pietilä.        

Opit käytäntöön

Algol Pharmalle räätälöityyn valmennukseen kuului muun muassa työpajoja, koko päivän valmennuksia sekä puhelimitse tapahtuvia ryhmävalmennustuokioita. Kokonaisuudessaan valmennus kesti puolisen vuotta.

– Valmennus oli hyvin kattava paketti, jolla vahvistettiin yhdessä sovittuja tavoitteita. Kaikki edellä mainitut elementit olivat tehokkaita yhdessä. Tavoitteista ja toimintatavoista muistutettiin ja samalla jokaiselta vaadittiin toimenpiteitä, joilla oppeja oli viety käytäntöön. Ryhmävalmennuksia oli riittävän usein, jottei uusi toimintatapa päässyt unohtumaan, sanoo Pietilä.

Valmennuksen aikana algolilaiset perustivat lisäksi Facebookiin oman keskusteluryhmän, jossa jaettiin omia kokemuksia ja havaintoja ympäri maata.

– Ryhmä on edelleen toiminnassa ja palvelee hyvien käytäntöjen ja ideoiden jakamisessa.

Myynti ja markkinointi yhteen

Pietilän mielestä vastaavanlainen valmennus sopii mille tahansa myynti- tai markkinointiorganisaatiolle.

– Omasta kokemuksesta voin sanoa, että myynti ja markkinointi kulkee monissa yrityksissä rinnakkain ja tietämättä riittävästi toisistaan, kun niiden pitäisi olla koko ajan nivoutuneena yhteen. Tämä valmennus auttoi meitä todella yhdistämään toimintoja.

Henkilökohtaisesti Pietilä kertoo tietävänsä nyt paremmin, mitä asioita seuraa ja mihin keskittyy, kun ajatellaan myynti- ja markkinointitiimiä kokonaisuutena.

– Olen erittäin tyytyväinen valmennukseen. Valmentajat saivat hyvin kiinni ajatuksistamme ja oivalsivat, mitä olemme hakemassa.