Kampanja osaavan Suomen puolesta

Korkeakoulutettuja työntekijöitä edustava Akava rakentaa Suomea, jonka kilpailukyky perustuu osaamiseen ja koulutukseen. Edellisen vuoden aikana hallitus oli kertonut leikkaavansa varhais- ja perusopetuksesta, tutkimukselta ja yliopistoilta – perustasta, jolle tulevaisuuden edellytyksiä on luotu.

600 000 jäsenilleen Akava on moninainen, sillä akavalaiseksi liitytään jonkun 37 Akavan jäsenliiton kautta. Akava asia –kampanjalla nostettiin akavalaisuutta esiin koko jäsenistölle yhteisten teemojen avulla sekä heräteltiin päättäjiä ottamaan ne huomioon Suomen tulevaisuutta suunniteltaessa.

Kampanjaan kuului muun muassa:

  • Kampanjasivusto: Nosti esiin Akavalle tärkeitä teemoja ja akavalaisten erilaisia urapolkuja. Sivuilla kerrottiin yhden jäsenen tarina jokaisesta 37 jäsenliitosta.
  • Pop Up -tapahtuma: Viikoksi Senaatintorin kupeeseen muuttanut Akava järjesti lehdistö- ja jäsentilaisuuksia akavien aiheiden parissa. Viikolla käytyihin keskusteluihin kutsuttiin vaikuttajia keskustelemaan mm. osaamisen, yliopiston, talouden ja työmarkkinoiden tulevaisuudesta Suomessa.
  • Jäsenliittojen osallistaminen sanansaattajiksi: Akavan jäsenliittojen joukkovoiman avulla haluttiin tavoittaa kaikki 600 000 akavalaista. Jäsenliitoille tarjottiin valmiita ja räätälöityjä mainosaineistoja sekä mahdollisuutta osallistua tilaisuuden Pop Up -tapahtuman järjestämiseen.
  • Mediamainontaa: Kampanja starttasi profiloidulla banneri- ja YouTube-mainonnalla. Mainoksia näkyi myös MTV Katsomossa ja myöhemmin kampanja levittäytyi ulkomainonnaksi Suomen isoimpiin kaupunkeihin.