Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio on yleistermi, joka tarkoittaa mitä vain automatisoitua markkinoinnin prosessia. Yleisimmin markkinoinnin automaatiota hyödynnetään kohdennettujen sekä personoitujen sähköpostien lähettämiseen ja liidien käsittelyyn. Markkinoinnin automaation avulla voidaan tehostaa sähköistä viestintää sekä parantaa asiakashankintaa digikanavassa.  Kun markkinoinnin automaatio yhdistetään tehokkaaseen sisältömarkkinointiin saadaan jatkuvan tekemisen malli, jonka avulla myynti kasvaa ja tehostuu.

Markkinoinnin automaatio poistaa manuaalisen työn tarvetta

On totta, että samat toimet mitä markkinoinin automaation avulla tehdään, voitaisiin tehdä käsin. Ongelma on, että käsin tehtynä työmäärät ovat suuret ja virheiden mahdollisuus kasvaa. Jos yrityksellä ei ole montaa asiakasta, projektit ovat pieniä ja liidikantaa ei ole, on mahdollista että automaatio ei tuo tarpeeksi tehoa kustannuksiin nähden. Silloin pitää ensin rakentaa markkinointia, joka auttaa tavoittamaan potentiaalin, ja tähän inbound-markkinointi on loistava ratkaisu. Tehokkaan markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivuille saadaan lisää liikennettä ja myyntiprosessiin saadaan uusia asiakkaita. Kun tämä vaihe on saavutettu voidaan markkinoinnin automaation avulla mm. käsitellä kontakteja, oppia heidän käyttäytymisestään, lähestyä heitä kohdennetuilla viesteillä sekä varmistaa tiedon siirtyminen markkinoinnilta myynnille.

Personoi markkinointiasi

Kun hyödynnät markkinoinnin automaatiota tehokkaasti, alat oppimaan asiakkaastasi ja hänen käyttäytymisestään kokoajan enemmän. Kun käytät tätä tietoa kohdentaaksesi ja personoidaksesi markkinointia, palvelet samalla asiakaskuntaasi. Mahdollisuuksia on paljon, mutta esimerkiksi pelkästään personoimalla sähköpostin otsikon on saatu n. 17% parempia avausprosentteja kuin geneerisillä otsikoilla (Marketing Sherpa, 2012).

HubSpot markkinoinnin automaatio-alustana

Edustamme HubSpotia markkinoinnin automaatio-alustana. HubSpotin avulla voidaan automatisoida A/B-testausta, sosiaalisen median hallintaa, CRM-kommunikaatiota, sekä sähköpostiviestintää. Samalla tarkempaa tietoa digitaalisen markkinoinnin tehosta integroidulla raportoinnilla, joka pureutuu koko ostopolkuun, sekä auttaa analysoimaan esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä (SEO) tai vertailemaan omaa markkinointia kilpailijoihin.

Autamme markkinoinnin automaation käyttöönotossa sekä jatkuvassa hyödyntämisessä. Automaatiota kannattaa lähteä rakentamaan askel kerrallaan, ja kehittää tekemistä tulosten pohjalta. Haluatko sinä kuulla lisää siitä, miten automaatio voisi auttaa teidän yritystänne?

Tehosta markkinointia

Lue myös ”miten valita markkinoinnin automaatio alusta”-blogi.