Vauhtia!

20.05.2015   Kirjoittanut Sini Norta

Ei muuten ole ensimmäinen kerta, kun ajattelen, että asioita voisi mielestäni tehdä ripeämminkin ja palaan yhteen lempikommenttiini: vauhtia! Aika moni ihminen on vuosien varrella ollut sähköpostijakelussa, jossa olen kommentoinut keskustelua tällä yhdellä sanalla. Luotan siihen, että sitä on jaksettu tulkita innostumisen ja mahdollisuuksiin tarttumisen hengessä. Ei moitteena eikä valituksena.

Vauhti on tullut esiin myös monessa keskustelussa asiakkaidemme kanssa. Trendikkäästi se pyrkii pintaan ketteryyden vanavedessä. Markkinoinnin toimenpiteitä tulee saada ripeästi ulos, jotta asiakkaiden reaktiot ehtivät toivottuun aikaan takaisin. Vielä nopeammin pitää pystyä muokkamaan toimenpiteitä toimivimmiksi asiakasreaktioiden pohjalta. Vauhti haluaa esittäytyä nopeutena.

Herkällä korvalla ja hyvällä asiakasymmärryksellä tunnistamme markkinoiden kuuntelussa ne signaalit, joihin haluamme tilanteessa tarttua. Nopeasti. Muutaman tunnin pohdinta ja hyväksynnän hakeminen jostain talon sisältä saattaa merkitä tilanteen ohi menemistä. Toisella kerralla sitten. Tässäkin vauhti on nopeutta.

Eniten silti mietityttää markkinoinnin toimenpiteiden läpimenovauhti. Ideasta loppuasiakkaan kommentoitavaksi. Varsinkin niukkojen resurssien puitteissa liian paljon asioita on prosessissa. Jonkun työpöydällä. Ollaan me tätä ajateltu. Tämä on meille ihan tuttua. Näitähän me koko ajan tehdään.

Näissä keskusteluissa mietin omaa rohkeuttani nostaa kissa pöydälle. Miten osaisin rakentavassa hengessä kysyä, että miksi sitten ulos tulee niin kovin vähän ja sekin vähä niin kovin myöhään? Ei se markkinointi siellä suunnittelutyöpöydällä tai prosessissa mitään tuloksia tuota. Miksi annamme niin vähän arvoa sille, että joku veisi asioita rivakasti eteenpäin? Pitäisi huolen siitä, että riittävällä volyymillä markkinoinnin toimenpiteitä tupsahtaisi aiheuttamaan kiinnostusta mahdollisissa asiakkaissa? Uskoisi, että huomisaamuksi tässä ehtii vielä vaikka mitä?

Luovuus ja innostavat ideat ovat markkinoinnin elinehto. Luovan idean syntyessä pitäisi alkaa markkinointitiimin kilpajuoksu idean viemisestä asiakkaiden reagoitavaksi. Kilpahengessä varmasti jo juostessa haastaisin myyntitiimin ottamaan koppia työni tuloksesta asiakasvirran muodossa lähinnä kirittääkseni itseäni vielä puskemaan sen viimeisen mailin. Tehokkuus ja aikaansaavuus eivät suinkaan ole luovuuden vastakohtia. Ne ovat kunnioitusta luovuutta kohtaan. Halua varmistaa luovuuden maksimaalinen hyödyntäminen. Vauhti on aikaansaamista.

Ulkoistusliiketoimintamallissa otamme vastuun asiakkaamme markkinointiprosessista. Tulkoon meistä se nopein markkinointitiimi, joka saa ripeimmin aikaista ja sisukkaimmin yrittää viimeiseen asti. Mitä voisikaan tapahtua, jos suomalaisten pk-yritysten markkinointi olisi pykälän vauhdikkaampaa?