Digimainonta voi olla tuloksekasta

14.04.2015   Kirjoittanut Samuel Tenhunen

Digitaalista mainontaa parjataan usein, sillä bannerit ovat ärsyttäviä ja klikkiprosentit huonoja. Tämä on tulosta siitä, että digimainontaa on alun perin lähdetty tekemään perinteisten mainoskanavien periaatteilla, peittämään pintoja.

kasvua myyntiin ja markkinointiin

 

Tehokkaan digimainonnan resepti on yksinkertainen:

Kohdenna

Digikanavassa mainontaa voi kohdentaa tarkemmin kuin perinteisissä kanavissa. Apuna voi käyttää lukuisia työkaluja ja palveluita, mutta pitää muistaa, että kohdentaminen ei tarkoita vain kanavavalintoja. Myös viestin on oltava potentiaaliselle asiakkaalle relevantti.

Osallista

Useimmiten digikanavassa tehtävässä mainonnassa impressiot eivät ole järkevä tavoite. Klikit ovat tapa määrittää mediaostamista. Taktisen digimainonnan tavoiteeksi  sopivat myyntikonversiot tai yhteydenotot, mutta verkossa tehtävän brändimainonnan  kohdalla nämä eivät toimi. Niinpä oikea tapa on rakentaa osallistamismekanismi, ja rakentaa sille tavoite.

Parhaimmillaan digimainonta osallistaa kohdeyleisön mielekkäällä tavalla. Tähän on paljon erilaisia tapoja, pelillistämisestä dialogiin tai videon katseluun. Mikä tahansa tapa osallistamiseen valitaankin, sille tulee olla helppo asettaa myös selkeät numeeriset tavoitteet, joilla voidaan osoittaa digimainonnan teho. Ja mikä parasta, impressiot tulevat kaupan päälle.

Mittaa ja optimoi

Vain harvoin digimainontaa seurataan tarpeeksi reaaliaikaisesti. Luotetaan, että mediatoimisto tekee tämän, ja mainostajalta itseltään puuttuu täysi näkyvyys tuloksiin. Mittaaminen yleensä kohdistuu myös impressioihin, klikkeihin tai sivuvierailuihin ilman käsitystä, mistä voitaisiin löytää tehoja lisää. Parhaimmillaan sisällöt ja media ovat samassa mittaamisen putkessa ja molempia optimoidaan kohti yhtenäistä päämäärää.

Digimainonnan suurin haaste on yleensä se, että mediatoimisto ja mainostoimisto eivät pelaa yhteen. Mediatoimisto hoitaa kohdentamisen, mainostoimisto osallistamisen,  ja yhteisten mittareiden sopiminen on vaikeaa. Zeelandissa haluamme vastata tähän haasteeseen ja tarjoamme molemmat palvelut saman katon alta.

Ota yhteyttä, niin kerromme miten Zeeland voi auttaa sinua tekemään tehokkaampaa digimainontaa:

Samuel Tenhunen, Digital Director: +358 40 8671617
Perttu Hillman, Yksikönjohtaja, ZMG: +358 50 3760908

Ota yhteyttä  

Lue myös muista digitaalisista palveluistamme: Digitaalisen markkinoinnin palvelut