Take-awayni April Jazzista

23.04.2015   Kirjoittanut Tuomas Airisto

Aloitimme viime syksynä yhteistyön April Jazzin kanssa tavoitteena kasvattaa tapahtuman tunnettuutta sekä laajentaa kohderyhmää. Tällä viikolla April Jazz käynnistyi mieleenpainuvalla David Sanbornin konsertilla. Eilen lavalla oli kiehtova fado-vokalisti Ana Moura. Olin onnekas, kun sain perheeltä vapaaillat. Onnekas myös siksi, että sain jakaa molemmat upeat konsertit asiakkaidemme kanssa.

Konserteissa kokemani perusteella April Jazz toimii, viihdyttää ja energisöi. April Jazzin mainossloganin mukaisesti: Siltä kuulostaa. Ja myös näyttää. April Jazzin organisaatio on tehnyt taas upeaa työtä! Uskon, että tapahtuma kehittyy suotuisasti myös tulevaisuudessa.

Oikeampi take-away konserteista liittyy kuitenkin kiteytyneeseen ajatukseen siitä, mitä yhtäläisyyksiä Zeeland Familylla ja April Jazzilla onkaan.

  1. Yleisö tekee konsertin – artistit ja muusikot mahdollistavat sen.
    Zeeland Familyn tarinassa asiakas luo tilan ja tunnelman, me mahdollistamme asiakkaan tahtotilan toteutumisen markkinoinnin ja myynnin osaamisellamme.
  2. Konsertti ei koskaan mene täysin niin kuin on suunniteltu – eikä pidäkään. Monimutkaistuneessa mediaympäristössä kokeilu, reflektointi ja improvisointi korostuvat jatkuvasti. Näiden hyödyntämiseen tarvitaan kokemusta, yhdessä pelaamista sekä hyvä ja muunneltava pelisuunnitelma.
  3. Jazz ei kaikille ole helpoiten lähestyttävissä olevin musiikin tyylisuunta – ehkä monet haluaa jopa välttää sitä.
    Asiakkaan puhuttelussa, muutoksen tekemisessä tuttu ja turvallinen ei aina – tai nykyään ehkä yhä harvemmin – ole paras polku brändin arvonnousuun ja myynnin kasvuun. On oltava sisua ja rohkeutta yrittää uutta.
  4. April Jazz jatkuu sunnuntaihin asti – jos et ole vielä käynyt, niin lippuja ehtii ostaa.
    Myynnissä ja markkinoinnissa onnistuminen tai epäonnistuminen on harvoin lopullista. Onni suosii rohkeaa ja sitä, joka näkee epäonnistumisissa kasvun paikan. Toisaalta myös sitä, joka ratsastaa onnistumisesta toiseen yhä enemmän yrittäen.

Vuosi 2016 on April Jazzille 30. juhlavuosi. Zeeland Familylle se olkoon läpimurron vuosi. Siltä kuulostaa.

 

Kirjoittaja on ollut nuoruudessaan ennemminkin heavyrokkari. 30 vuoden aikana joululahjaksi saadut jazzlevyt ovat viimeistään David Sanbornin myötä tehneet kirjoittajasta myös jazzmiehen. Samoin kuin Zeeland Familyn asiakkaiden ja henkilökunnan parissa esiin on kuoriutunut sisäinen mainosmies.