Markkinointisuunnitelma ei ole kuollut

08.06.2015   Kirjoittanut Sini Norta

Häröilyä, hötkyilyä, ad hoc -toimintaa ja koko ajan myöhässä. Tutustuessani eri organisaatioiden markkinointiin nämä ovat kovin usein keskusteluissa esiin nousevia sanoja ja teemoja. Kertovat varmaan jotain meidän jokaisen markkinoinnin toteutuksen arjesta. Samaan aikaan olemme huolissamme siitä, että brändi on lähtenyt kovin kauaksi ytimestään arjen toteutuksissa. Ulos menevissä toimenpiteissä ei välttämättä ole enää jälkeäkään edustamamme organisaation pääviesteistä. Mutta eihän sillä ole väliäkään, tässähän nyt vain kovasti tehdään taktista, eikö niin?

Markkinointisuunnitelma ei nyt ole juuri trendin aallonharjalla. Suunnitteluhan jäykistää kaiken tekemisen ja sitten koko juna pysähtyy. Ei nyt tarvi todellakaan mitään plänäillä, nopeasti vaan liikkeelle. Juu, juu, ollaan ketteriä ja tehdään leanisti. Itse asiassa uskon ketterään tekemiseen erittäin vahvasti. Siihen, että koko joukkueen on hyvä olla itse ottamassa kantaa, että missä järjestyksessä asioita tehdään liiketoimintatavoitteiden näkökulmasta ja mitä meillä on tänään työpöydällä. Rakastan ketterään toimintamalliin liittyvää mahdollisuuksien maailmaa. Ketteryys antaa meille luvan olla hereillä tilanteessa, tunnistaa uusia mahdollisuuksia ja tarttua niihin ripeästi. Kaikki suurta plussaa, niin liiketoiminnan edistymisen kuin markkinoinnin tuottajien työhyvinvoinnin kannalta.

Tässäkin meidän on hyvä herätä siihen, että maailma ei ole mustavalkoinen. Suunnitelmallisuus ei itsessään tapa ketteryyttä ja jäykistä ketään. Ketteryys ei itsessään sulje pois punaisesta langasta kiinnipitämistä. Itse asiassa ketteryyden ytimessä on ytimessä kiinni pysyminen. Siksi on hyvä olla markkinointisuunnitelma, peili arjen toiminnalle. Käytä siis hetki aikaa asioiden kirjaamiseen yhdessä koko markkinoinnin kanssa ja varmistakaa, että teillä on yhteinen näkemys ainakin seuraavista asioista:

  • kohdemarkkina ja -asiakkaat, laita rohkeasti insightia peliin!
  • USP ja positioituminen markkinassa sekä pääviestit ja sitten pääviesti mukana aina!
  • hinnoittelu ja tarjooman eri muodot
  • uusien asiakkuuksien synnytys ja olemassa olevien asiakkuuksien syvennys sekä näihin kanavat, materiaalit ja toimenpiteet
  • budjetti, onhan sinulla täällä pelivaraa mahdollisuuksiin tarttumiseen?
  • aikataulu, rullaavasti ja joustavasti 12 kk eteenpäin
  • asiakaskokemuksen johtaminen, asiakastyytyväisyys ja suosittelumarkkinointi

Ei se markkinointisuunnitelma kuollut ole. Meidän pitää vain oppia käyttämään sitä tähän aikaan sopivalla tavalla.

Mitä sinun markkinointisuunnitelmassasi on? Miten parantaisit listaani? Tai kenties voisimme vaikka tavata ja käyttää yhteisen hetken suunnitelmasi äärellä?

Ota yhteyttä