Älä mene sosiaaliseen mediaan

21.04.2015   Kirjoittanut Zeeland Family

Pöhinää ja hypetystä sosiaalisesta mediasta on jatkunut useampi vuosi. Kaikkien yritysten pitää olla siellä huolimatta siitä, että läheskään jokainen ei ole keksinyt, miksi ja miten. Kun parempaa suunnitelmaa sosiaalisen median tekemiseen ei ole, yrityksen profiiliin tuutataan pelkästään kilpailuja ja mainoksia omista tuotteista. Pahimmillaan seurataan yhä tykkääjien määrää, se kun on helppo luku havaita eikä vaadi tulkintaa.

Markkinoijat suhtautuvat sosiaaliseen mediaan kuin karaokeen. Virsi on vanha, sanat on jonkun toisen kynästä ja tulkintaa pyritään imitoimaan kilpailevan yrityksen tyyliin.
Toisaalla taas peräänkuulutetaan sosiaalisen median ROI:ta, vaikkei sellaista ole. Sosiaalinen media voi edesauttaa myyntiä, mutta johtaa harvoin siihen suoraan.

Nyt saa riittää, sosiaalisen median aika on ohi!

Mitä pitäisi tehdä ja missä?

Kuluttajan käyttäytyminen on muuttunut. Voi olla vaikea löytää ja tavoittaa asiakasta, ellei hän löydä yritystäsi. Yrityksen on oltava läsnä siellä, missä asiakkaatkin. On oltava löydettävissä. Digitaalisessa maailmassa sisällöt löytyvät joko hakukoneella tai sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median guru Harto Pönkä on osuvasti todennut: ”Somessa voittavat ne yritykset, jotka onnistuvat tarjoamaan kiinnostavia sisältöjä ja palveluita – eli tekemään itsestään oikeasti tarpeellisen ja saavuttamaan käyttäjien luottamuksen.”

Yritys ei enää tavoita asiakkaita, asiakas tavoittaa yrityksen.

”Don´t tell customers what you sell.
Ask them what they want to buy
and simply provide it.”

–Ben Acheson-

Jos asiakas hoitaa kaupan itse omatoimisesti verkossa, miten saamme
kontaktin häneen? Ketkä ovat asiakkaitamme ja mistä he ovat kiinnostuneita; sen kertoo data. Mistä asiakkaat puhuvat, mikä heitä askarruttaa, ilahduttaa tai vihastuttaa; sen kertoo sosiaalinen media.

Sosiaalisessa mediassa on oltava asenteella, että siellä palvellaan ja osallistutaan keskusteluun. ”Parhaimmillaan yritys on asiakkaidensa kanssa tiiviissä vuorovaikutuksessa somessa, kuulee näiden toiveet ja pystyy siksi tarjoamaan juuri sellaisia tuotteita ja palveluita kuin he haluavat. On selvää, että tällaista yritystä halutaan sitten suositella muille ja muutenkin auttaa tilaisuuden tullen”, jatkaa Harto.

Sosiaalinen media on moottori, joka saa markkinoinnin irti (pelkästä) kampanja-ajattelusta, mahdollistaa ja pakottaa jatkuvaan tekemiseen. 
Ajattele sosiaalista mediaa kuin mitä tahansa markkinoinnin työvälinettä. Sen menestyksekkääseen hoitamiseen kuuluvat ainakin seuraavat stepit:

  • Määrittele roolisi:
    Keitä ovat asiakkaasi? Minkälaista vuorovaikutusta he sinulta oikeasti kaipaavat ja haluavat?
  • Aseta tavoitteet:
    Mikä muuttuu, kun olet sosiaalisessa mediassa?
  • Suunnittele:
    Miten keskustelet, milloin, mitä odotuksia luot, ja miten vastaat niihin. Miten olet reaaliaikainen?
  • Seuraa, mittaa ja kehitä:
    Mistä asiakkaasi innostuvat? Mitä tehdä enemmän, mitä vähemmän
  • Raportoi:
    Kerro saavutuksista, niin myös yrityksen johto ymmärtää sosiaalisen median hyödyn.
  • Jätä itsellesi kalenteriin aikaa reagoida:
    Ole läsnä, seuraa aikaasi ja asiakkaitasi. Tartu ajankohtaisiin aiheisiin, keskusteluihin ja kysymyksiin.

Sosiaaliseen mediaan ei mennä. Siellä on oltava läsnä ja osallistuttava.