Markkinoinnin ulkoistus vapauttaa aikaa ja rahaa

06.06.2014   Kirjoittanut Zeeland Family

Zeelandin #ZTalkshow’ssa oli tällä viikolla vieraana joukko rohkeita johtajia, jotka tutkivat markkinoinnin johtamisen ja tekemisen muutosta. Keskustelimme Machineryn toimitusjohtaja Jussi Muikun kanssa markkinoinnin ulkoistamisesta. Puolentoista vuoden aikana ulkoistus on mullistanut Machineryn markkinointikulttuurin ja vaikuttanut vahvasti myös myyntikulttuurin muuttumiseen.

Olen vakuuttunut siitä, että markkinoinnin ulkoistamisen mukanaan tuoma filosofia ja toimintatapa johtavat markkinoinnin johtamisen ja tekemisen muutokseen nopeammin kuin entistä paremman markkinointijohtajan tai -päällikön palkkaaminen.

Markkinoinnin ulkoistaminen on vahva viesti organisaatiolle. Se pakottaa muutokseen ja avaa markkinointiin ja markkinointiviestintään liittyvät, kivenkovaan luutuneet uskomukset. Palvelusopimuksen myötä markkinoinnin kustannukset laskevat, ja raha voidaan allokoida heti yrityksen kasvua, tai muihin strategiaa tukeviin toimenpiteisiin. Markkinoinnin palvelua tarjoavan yrityksen fokus puolestaan siirtyy reaktiivisesta asiakkaalle tekemisestä asiakkaan kanssa tekemiseen. Proaktiivisesti, liiketoiminnan tavoitteet kaiken tekemisen johtotähtenä.

Esimerkiksi it-ulkoistuksista tutut hyödyt toteutuvat myös markkinoinnin ulkoistuksessa. Jussi Muikkua lainaten ”Henkilöriskin toteutuminen on nykyisin Tuomaksen vastuulla”. Lisäksi asiakas saa ulkoistuksella käyttöönsä monipuolisen ja jatkuvasti osaamistaan kehittävän osaajien joukon, joita käytetään kulloinkin oikeaan tarpeeseen, oikeaan aikaan. Tämä on merkittävä etu, sillä nykyisessä markkinoinnin murroksessa yrityksen palveluksessa olevien, yhden tai kahden markkinointi-ihmisen on mahdotonta pysyä ajan tasalla murroksen tarjoamista mahdollisuuksista. Ja lopuksi tärkein: ulkoistus vapauttaa liiketoimintajohdolle aikaa keskittyä olennaiseen eli strategian toteuttamiseen.

Päivänä, jolloin aloitin Zeelandin toimitusjohtajana, luin Unileverin sittemmin eläköityneen CMO Simon Cliftin haastattelun. Hän totesi: ”On ihan sama mitä luovaa toimistoa käytät. Ratkaisevaa on se, millaisen tunnelman itse asiakkaana luot yhteistyöhön”. Tämä on tärkeintä ja nerokkainta mitä olen markkinoinnin palveluyrityksen toimitusjohtajan alkutaipaleella ymmärtänyt. Triviaalia, mutta ei aina helppoa. Tähän markkinoinnin ulkoistus tuo merkittävän vivun.