Markkinoinnin automaatio edellyttää kanta-asiakkaiden tunnistamista

05.05.2014   Kirjoittanut Zeeland Family

Kanta-asiakaskortit! Intohimoja aiheuttava aihe nro 1. Uskallapa sanoa tuo sana ääneen, niin saat aikaiseksi tunnin pituisen keskustelun. Ihmiset vihaavat ja rakastavat niitä. Jotkut pitävät aina mukanaan monen sentin paksuista erillistä korttikoteloa. Toisilla on lompakossaan vain kaksi käytetyintä korttia ja loput aina silloin hukassa, kun myyjä kysyy ”oisko sulla ollut meidän kanta-asiakaskorttia…?”.

Myyjä ymmärtää kysyä myös jatkokysymyksen: ”oisitko sä halunnut tilata sellaisen…?” Ja tarjoaa kynää ja pahvista korttia täytettäväksi. Nykyaikana! Miksei näitä kantisasioita osata hoitaa paremmin? Miksi minun, asiakkaan, pitää edelleen kantaa mukanani pino muovisia kortteja? Absurdia. Elämmehän digitalisoitumisen aikaa!

Kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymistä analysoidaan tarkasti ja heille tarjotaan uusia tuotteita ja palveluita. Tai niin ainakin pitäisi asioiden olla. Jos minulla ei ole sitä muovikorttia mukana, minusta ei jää jälkeä yrityksen järjestelmään. Tai jos korttini on vain leimattavaa pahvisorttia, ostoksistani hyödyn vain minä, ei yritys, sillä silloinkaan yritykselle ei jää käynnistäni jälkeä. Entä jos joku vaatii minua kirjoittamaan kynällä nimeni pahviseen korttiin? Jää kyllä tekemättä. Missä ovat iPadit, nimellä kysyttäessä tunnistettavat asiakastiedot, helpot ja nykyaikaiset ratkaisut?

Ideaalitilanteessa käyntini ja ostokseni rekisteröityy järjestelmään, josta lähtee välittömästi minulle kiitosviesti sähköpostilla tai tekstarina. Kirjeessä on luonnollisesti mukana tarjous tuotteesta, joka ostokäyttäytymiseni perusteella vastaa tarpeitani. Tai ainakin ilmoitus, että ensi kuussa tuotteet ovat tarjouksessa. Ei, tämä ei ole fantasiaa, vaan ihan normaalia nykypäivän markkinointia. Avuksi on tullut markkinoinnin automaatio, johon jokainen esimerkiksi Amazonilta tai Zalandosta tuotteita ostanut on jo tutustunut. Takuulla kauppa käy paremmin kuin niissä liikkeissä, joissa tieto ostoksistani tyssää kortin unohtumiseen kotiin lipaston päälle!

Tai sitten voisin tietenkin toimia kuten erään puodin myyjä minulle ehdotti: ”Ota kuva kännykkään meidän kortista, niin mä saan siitä sitten sen numerosarjan tänne kassaan talteen…” Mihin kaikkeen me ihmiset venymmekään, kun yritykset eivät keksi tarjota meille parempia ratkaisuja kuin mukana kannettavia muoviläpysköjä!

ps. Tämän purkauksen kirjoitettuani latasin puhelimeeni Cardun. Yksikään myyjä ei ole sitä minulle suositellut. Onneksi tunnen yhden perustajista, ja olen siksi seurannut Cardun taivalta. Huomaan, että sieltä löytyykin aika moni niistä korteista, jotka aiemmin ovat lojuneet siellä lipaston päällä…